Ce mancare iei pe munte – sfaturi alimentatie + lista personala

Fred Beckey

După cum se știe (mai mult sau mai puțin), una dintre cele mai importante probleme legate de mersul pe munte este alimentația corectă. În alegerea hranei cu care plecăm pe munte trebuie să ținem cont de mai mulți factori importanți: mâncarea trebuie să ne dea energie, să fie ușor digerabilă, ușor de preparat, să nu se strice și, nu în ultimul rând, să fie cât mai ușor de ambalat și transportat.

În funcție de dificultatea traseului, un om consumă în general într-o zi de mers pe munte între 2500 și 4500 de calorii, efort ce trebuie contrabalansat, în medie, de 900 g de mâncare (bineînțeles, cantitatea variind în funcție de aportul caloric al alimentelor).

În primul rând, mâncarea pe care o luăm cu noi pe munte diferă în cazul turelor de două sau mai multe zile față de turele de dimineață până seara. Dacă în primul caz putem lua cu noi un primus pentru a găti diferite mâncăruri calde (supă la plic, piure de cartofi, fulgi de fasole, paste, tăiței, orez și altele), în cazul turelor de o zi singura șansă pentru o gustare caldă este mâncarea de la cabană.

Sigur, cantitatea sugerată mai sus este pur orientativă. Unii dintre noi avem nevoie de mai puțin, alții de mai mult. Unii consumăm mai puține calorii, alții mai multe. Bine ar fi să nu luăm nici prea puțină mâncare, nici să îngreunăm rucsacul prea tare degeaba. Părerea mea este că totuși, dintre două rele, de preferat este ca hrana să prisosească. Senzația de foame când faci efort este cumplită, deci mai bine te chinui un pic cu căratul bagajului. Este bine să planificăm mesele zilei, astfel încăt să putem să estimăm cât mai bine cantitatea de care avem nevoie. În final însă, experiența te va învăța exact de cât ai nevoie. De exemplu, eu am reușit acum câțiva ani performanța de a mă întoarce dintr-o tură de șase zile din Făgăraș cu mai mult de jumătate din mâncare, după ce am cărat în tot acest timp un rucsac de aproape 30 kg. Habar nu aveam de câtă mâncare e nevoie într-o tură așa de lungă, dar experiența m-a învățat.

Pe munte avem nevoie de alimente energizante, dar și de proteine și carbohidrați. Este bine să consumăm glucidele înainte de efort, iar la întoarcere proteinele și lipidele.

Din categoria produselor energizante recomandate fac parte mierea, dulciurile (ciocolată, biscuiți, nuga), miezul de nucă, alunele, migdalele, arahidele, miezul de semințe de floarea soarelui (atenție, acestea din urmă nu trebuie să fie exagerat de sărate!), cașcavalul. Mierea este însă considerată cel mai bun și mai important energizant, iar în combinație cu miezul de nucă este o gustare absolut delicioasă! Atenție însă la cantiatea în care e consumată, pentru că are și efecte laxative! De asemenea, energizantele sintetice sunt în regulă, dar nici ele nu trebuie consumate în exces. Mâncarea dătătoare de energie este recomandată pe munte, însă trebuie ținut cont că e nevoie și de cel puțin o masă gătită pe zi.

Din categoria produselor vitalizante fac parte fructele și legumele, însă și acestea trebuie selecționate. Deși sunt o bună sursă de energie, nu toate fructele sunt recomandate pentru mersul pe munte. De exemplu, prunele și merele fermentează foarte ușor. În schimb, sugerez câteva banane (de preferat consumate tot în prima parte, deoarece cântăresc destul de mult la rucscac), fructele de pădure și mai ales stafidele și fructele confiate, pentru că sunt ambalate și ușor te transportat. Cele mai recomandate legume sunt ardeii grașii, gogoșarii și morcovii, pentru suculență și pentru aportul de vitamina C. De cealaltă parte, roșiile sunt greu de ambalat și transportat, iar castraveții, ceapa și usturoiul – foarte greu de digerat. Putem lua cu noi și legume sau salate la conservă.

Sigur, batoanele energizante sunt bune, dar meniul trebuie să se bazeze în special pe carbohidrați și proteine. Din prima categorie sunt recomandate pâinea, pastele (nepreparate sau gătite, dar în cel de-al doilea caz este bine să „scăpăm” de ele destul de devreme), cerealele, cartofii, grăsimile vegetale și animale. Dacă vă place, pâinea poate fi substituită cu succes de lipie, care atârnă mai ușor. În ceea ce privește proteinele, aș menționa conservele de carne, pește sau pate de ficat, lapte, brânză, ouă sau mazăre. Putem lua cu noi și mezeluri (în sandwich-uri sau separat), însă acestea trebuie consumate rapid pentru că se strică repede. De asemenea, pentru gătit ar fi bine să avem la noi zahăr, sare și chiar alte condimente. Produse cum ar fi cârnații sau toba nu sunt deloc recomandate, deoarece sunt greu digerabile și au un miros persistent, care ar putea atrage urșii.

Prima masă mai consistentă de pe traseu trebuie luată după minim 4-5 ore de mers. În general, popasul nu trebuie să aibă mai mult de o oră, dar atenție, în această oră să fie neapărat incluse și 20 de minute pentru digestie!

Tuturor ne prinde bine o porție de mâncare caldă, mai ales seara, după o zi istovitoare, și mai ales dacă temperaturile au fost scăzute în ziua respectivă. Este bine să savurăm o porție de mâncare caldă seara, când ajungem la cabană sau după ce montăm cortul. Primusul ne poate fi un foarte bun prieten în cel de-al doilea caz, dar trebuie avut grijă ca mâncarea să nu rămână în cort atunci când ne culcăm, mai ales în zonele cunoscute ca fiind frecventate de urși. Ursul are un foarte puternic simț al mirosului și va simți aroma de conservă de carne de porc chiar și aflându-se la distanță de cîțiva kilometri. Dacă nu vreți să vă mănânce proviziile, puteți agăța punga cu mâncare într-un copac. Dacă nu aveți un copac prin preajmă, lăsați-o oriunde altundeva, dar nu în cort, pentru că e de preferat să dispară doar hrana decât să dispărem și noi cu tot cu ea. De asemenea, este bine ca mâncarea să fie protejată de ambalaje anti-umezeală.

O altă porție de mâncare caldă poate fi consumată de dimineață. Cu toții știm că cea mai importantă masă a zilei este micul dejun. Într-adevăr, este bine ca masa de dimineață să fie una bogată, însă în cazul turelor pe munte, aceasta trebuie luată cu o oră sau două înainte de plecarea în traseu. Altfel, senzația de a pleca cu stomacul încărcat nu este tocmai plăcută. Micul dejun ar putea conține ouă, pâine, șuncă, cereale, gem sau dulcețuri, miere, lapte, cafea sau ceai.

Că tot am vorbit de lichide, foarte importantă pe munte este și hidratarea! Cantitatea de apă pe care trebuie să o avem la noi depinde foarte mult de sursele de apă care se găsesc pe traseu și de lungimea acestuia. De aceea, tura trebuie documentată dinainte! În sticla de apă se poate stoarce și o lămâie pentru gust, ceea ce ar da și un aport de vitalitate. Nu ar fi tocmai rele nici sucurile naturale de citrice sau de mere. Repet, hidratarea are o mare importanță! Trebuie să ne asigurăm că apa pe care o consumăm prin efort este înlocuită! Alcoolul nu este deloc recomandat în combinație cu mersul pe munte, ba mai mult, aș spune că e chiar interzis! Sigur, o bere sau o cană de vin seara la cabană la sfârșitul zilei merge întotdeauna, dar pe parcursul traseului niciodată! Alcoolul, chiar și în cea mai mică cantitate, scade puterea de concentrare (și deshidratează, de altfel). Cu toții știm cât de periculos poate fi muntele dacă nu îl tratăm așa cum trebuie.

Alte sfaturi: nu țineți cure de slăbire când mergeți pe munte sau înainte să mergeți pe munte! Mersul pe munte implică efort, iar efortul ăsta cere niște resurse. Eventual, putem să luăm la noi și câteva tablete de magneziu, împotriva crampelor musculare. Nu e bine nici să testăm produse alimentare noi. Trebuie să luăm cu noi ceva ce știm sigur că ne place, altfel riscăm să ne creăm o stare de disconfort de care chiar nu avem nevoie în asemenea cazuri.

În final, iată o listă cu mâncarea pe care eu o iau în mod obișnuit cu mine:

Excursie de o zi:
– 2-3 batoane energizante/ batoane de ciocolată
– 2 banane
– fructe confiate
– o jumătate de pâine
– o bucată de cașcaval/ brânză
– 2 ardei/ gogoșari
– o conservă de carne de porc/ ton
– 200 g miere cu miez de nucă
– 2 litri de apă cu lămâie
– porția poate fi completată de o gustare caldă și un ceai la o cabană

Excursie de două zile:
În cazul acesta, pe lângă cele mai sus menționate (cu porțiile adecvate pentru un traseu de aproximativ două ori mai lungă), aș adăuga o supă la plic, o porție de paste nepreparate, cafea și ceai pentru preparat la primus. Sigur, aici este vorba despre hrana pentru o singură persoană, dar se poate face o combinație cu ceilalți participanți la tură: eu aduc carne de porc, tu aduci pește, eu aduc ciocolată, tu aduci cereale ș.a.m.d. Din proprie experiență, împărțitul mâncării pe munte este unul dintre cele mai frumoase lucruri!

În speranța că v-au fost utile toate aceste sfaturi, vă doresc cărări însorite și sper să ne vedem să împărțim o conservă de ton!

Sursa foto: Flickr.

Andrei Popilian

Povești despre munte înseamnă pentru mine plăcerea de a împărtăși cu ceilalți experiențele mele pe munte și bucuria de a-i duce și pe alții acolo unde eu mă simt atât de bine. Cu alte cuvinte, dacă vreți să mergeți la munte, dar prietenii voștri preferă să meargă la Snagov la un grătar sau dacă pur și simplu vreți să cunoașteți oameni cu care să vă simțiți bine într-o excursie faină, ați ajuns unde trebuie. Să ne vedem cu bine!

Vrei sa primesti pe e-mail ultimele povesti, oferte si invitatii la munte?

One Comment
  1. Eu prima data cand am mers pe munte, m-am mancat nici jumate din mancarea ce am carat-o cu mine. Cand am fost le Negoiu, mi-a mai ramas 10 conserve. Dar din experienta anilor, mi-am insusit niste cunostinte despre mancarea pe munte. Asta vara, am stat 12 zile comsecutive pe munte. Sfatul meu: dimineata lapte (facut din lapte praf) cu miere si un mix din samburi de nuca, stafide, nuca de cocos, cereale, etc. La pranz, o supa calda (un termos de 0,33 l, facuta de dimineata, si tine calda pana la pranz) servita cu crutoane. Iar seara cand ajungem la cort nelipsita slanina afumata, cu branza si cu ceapa rosie, si dupa aceea sfanta palinca. Va mai puteti lua o caserola micuta de untura de porc si intinsa pe o felie de paine cu boia, vegeta si ceapa rosie. Va mai puteti lua si un plic cu polen, si dimineata consumata o lingurita. Fiecare se orienteaza dupa propriile nevoi, si dupa propriile forte, cat poare cara in spate!

Leave a Reply to Johnny Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>